Fler Skivor
Saybia
Eyes On The Highway
Machine Head
The Blackening
Vanessa
The Wise & The Constant Guardian
Finger Eleven
Them vs. You vs. Me
Isis
In The Absence Of Truth
The Haunted
The Dead Eye
 
Låtlista
 1. Notice
 2. See The World
 3. How We Operate
 4. Hamoa Beach
 5. Girlshapedlovedrug
 6. Chasing Ghosts With Alcohol
 7. Tear Your Love Apart
 8. Charley Patton Songs
 9. Woman! Man!
10. All Too Much
11. Cry On Demand
12. Don't Make Me Laugh
Gomez
(Ato Records), 2006

I normala fall så sitter jag och skriver vid datorn när jag lyssnar på en ny skiva, men denna gång passade jag samtidigt på att pyssla med huset. Det innebar att jag vandrade runt i olika rum och plockade upp allt från hundleksaker till bortkomna sockar. Vad jag snabbt upptäckte var att vid varje tillfälle jag passerade eller gick in i det rum där stereon stod och vräkte ur sig innehållet från ”How We Operate”, det brittiska bandet Gomez senaste album, så lät det precis som att någon hade bytt skiva varje gång jag inte var i närheten. Den fjärde gången det upplevdes var stereon tvingad till en noga inspektion, bara för att övertyga mig om att det faktiskt var samma skiva som den spelat.

”How We Operate” kan nog liknas vid en kompost där det hittas både lökskal, potatisrester, ogräs, och en och annan ståtlig daggmask. Oavsett vilken genre man föredrar så återfinns den med allra största säkerhet på Gomez sjunde skiva, för här blandas det och ges i rask takt - kontrasterna är många.

Inledande ”Notice” är på många sätt väldigt intetsägande. Anledningen till varför den står som öppningsspår på skivan kommer nog alltid förbli ett mysterium. Men på grund av, eller snarare, tack vare skivans skiftande gång så har det ingen som helst betydelse. Detta fenomen kommer nog inte som en överaskning för dom hängivna då detta inte är första gången Gomez spelar in en skiva på en sådan manér.

Som presenterad på silverfat, kommer albumets titelspår och bjuder på ett urskönt ukuleleplingade intro som sedan backas upp med sångarens, ja hur ska jag säga detta, Eddie Vedder-liknande röst. Så där ja, nu blev det sagt. Även om inte Perl Jam-sångarens karaktarisktiska stämma finns överallt så känner man igen den lite var stans. Allra tydligast blir det på ”Tear Your Love Apart” och ärliga ”All To Much”. I sistnämnda används det också en del av Creed-sångaren Scott Stapps riviga röst som ger låten ett helt nytt djup.

Jag skrattar till när jag finner en tredje imitation, där sången på ”Hamoa Beach” har ett påtaglig drag av Emerson Hart, hjärnan bakom Tonic. Detta till trots så tappar jag intresset. Det låter snabbt som ogenomtänkt brittpop med tyngd, där det råa bytts ut mot det odramatiska och även fast den guppiga resa man nyss genomgått är intressant, så känns det hela mest som ett ganska tunt avkok. Ovannämda låtar är dock mycket lyssningsbara och "See The World" är i en klass för sig och har en väldigt beroendeframkallande effekt, men deras syskon känns krystade och ofärdiga. Gomez kan i alla fall inte bli anklagade för att vara blyga och sådana band finns det bara i väldigt små kvantiteter.

Text: Peter Bergstrand

Publicerad 11 Maj 2006

Kommentarer:

Namn
Kommentar
Skriv: YYVF (case-sensitive)
Dra pilen till höger (Kräver JavaScript)
arrow-right_white.gif